میفرمایند در مقام اول هم در دو موضع بحث خواهیم کرد زیرا شک ما یا:
ـ در اصل تکلیف است با اینکه جنس تکلیف را میدانیم، یک تکلیف اامی داریم اما آن تکلیف اامی وجوب است یا تحریم نمیدانیم.
ـ در متعلق تکلیف است با علم به اصل تکلیف که به آن شک در مکلفٌبه هم گفته میشود؛ دو مثال:
مثال اول: یقین به وجوب نمازی در ظهر روز جمعه دارد اما شک دارد که متعلق تکلیف یا همان مکلفٌبه، نماز ظهر است یا نماز جمعه. مثال دوم: یقین دارد یک نمازی از او قضا شده و قضاء نماز بر او واجب شده است اما نمیداند نماز ظهر بوده یا مغرب.
پس در دو موضع بحث خواهیم کرد: 1. شک در اصل تکلیف. 2. شک در مکلفٌ به.
در موضع اول شک ما در اصل تکلیف است که این نوع شک بر سه قسم است لذا مباحث موضع اول در سه مطلب بررسی میشود:
1. شبهه تحریمیه: شک در حکم یک شیء بین حرمت و غیر وجوب یعنی حرمت و استحباب یا حرمت و کراهت یا حرمت و إباحة.
2. شبهه وجوبیه: شک در حکم یک شیء بین وجوب و غیر حرام یعنی وجوب و استحباب یا وجوب و کراهت یا وجوب و إباحة.
3. دوران بین محذورین: شک در حکم یک شیء بین وجوب و حرمت.
سؤال: اقسام شک بیش از اینها است مثل شک بین استحباب و إباحة که میشود شبهه استحبابیه، شک بین کراهت و إباحه که میشود شبهه کراهتیه، شک بین کراهت و استحباب و امثال اینها، چرا فقط از این سه قسم بحث میکنید؟
جواب: میفرمایند علت اختصاص بحث به سه قسم مذکور یکی از سه علت است:
اولا: بعضی مانند صاحب قوانین تکلیف غیر اامی را اصلا تکلیف به حساب نمیآورند و کلفت و مشقت فقط در حرام و واجب است.
ثانیا: اگر هم غیر اامیات را تکلیف به حساب آوریم در حکم آنها اختلافی بین اصولیان نیست که از آن بحث کنند.
ثالثا: اگر هم تکلیف باشند هم مورد اختلاف باز هم حکم شبهه استحبابیه از وجوبیه و حکم شبهه کراهتیه از تحریمیه به دست میآید.
ادامه تقسیم بندیهای مرحوم شیخ انصاری نسبت به کلیّت مباحث مقام اول خواهد آمد.
جلسه شصت و ششم (چهارشنبه، 98.11.02) بسمه تعالی
ثم إنّ متعلق التکلیف . ص18، س4
کلام در مقصد سوم و مبحث شک در جایی بود که شک، حالت سابقه ندارد و شک هم در اصل تکلیف و به سه گونه قابل تصویر است که شبهه تحریمیه، شبهه وجوبیه و دوران بین محذورین است.
قبل از ورود به نکته جدیدی که مرحوم شیخ انصاری به تقسیم بندی بحث اضافه میکنند یک مقدمه اصولی بیان میکنیم:
مقدمه اصولی: حکم و متعلق، کلی و جزئی
بارها اشاره کردهایم که رابطه حکم و موضوع مانند رابطه علت و معلول و سبب و مسبب است، یکی از آثار این نوع رابطه این است که اگر موضوع یک مسأله جزئی باشد بالتبع حکم آن هم جزئی خواهد بود به عنوان مثال اگر موضوع، مایع موجود در این لیوان باشد و شک کنیم خمر است یا سرکه، حکمی که به عنوان یک اصل عملی برای این موضوع تصویر میشود حکم جزئی است.
همچنین اگر موضوع یک مسأله کلی باشد مانند شرب تتن (نه شرب این تتن خاص و جزئی) حکمی به عنوان یک اصل عملی برای این موضوع تصویر میشود حکم کلی خواهد بود.
مرحوم شیخ انصاری میفرمایند وقتی در اصل تکلیف شک داریم، متعلق این تکلیف بر دو قسم است:
قسم اول: شک داریم در حکم کلی یک شیء کلی مانند شک در حرمت کلی شرب تتن کلی یا وجوب کلی دعاء عند رؤیة الهلال کلی.
قسم دوم: شک داریم در حکم جزئی یک شیء و موضوع جزئی مانند شک در حرمت مایع موجود در این لیوان خاص.
در هر کدام از این دو قسم هم منشأ شک متفاوت است:
در قسم دوم همیشه منشأ شک اشتباه در امور خارجی است در همان مثال مذکور منشأ اینکه شک پیدا کرده مایع موجود در این لیوان خمر است یا سرکه و به تبع آن حرام است یا حلال، این است که مثلا لیوانهای خمر و سرکه قاطی شده یا قدرت تشخیص و شناسایی خمر از سرکه را ندارد.
در قسم اول که شک در حکم کلی یک فعل کلی است منشأ ممکن است یکی از سه امر باشد:
1. منشأ شک، عدم نص در مسأله است مثل اینکه مجتهد نصی دال بر حرمت شرب تتن یا بازی بیلیارد پیدا نکرده لذا شک در حکم دارد.
2. منشأ شک، إجمال نصِّ موجود است، پس در مسأله دلیل شرعی داریم اما مجمل است، مانند آیه شریفه "وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْن" کلمه "یَطْهُرْن" اگر بدون تشدید خوانده شود به این معنا است که با پایان عذر شرعی، مباشرت با او جایز است و اگر به تشدید خوانده شود "یطَّهَّرن" به این معنا است که علاوه بر اتمام عذر شرعی باید غسل حیض هم انجام دهد تا مباشرت شرعا مجاز باشد در هر صورت کیفیت ضبط این کلمه در قرآن را نمیدانیم پس آیه اجمال دارد و نمیدانیم دلالت بر وجوب غسل حیض قبل از مباشرت دارد یا خیر؟
3. منشأ شک، تعارض نصّین است مانند همان مثال "یطهرن" با این توضیح که تمام قرائات سبعه قرآن با تواتر برای ما ثابت شده حال دو قرائت در کلمه یطهرن با یکدیگر تعارض دارند لذا منشأ شک ما این تعارض است که نمیدانیم حکم الله در این مورد چیست؟
میفرمایند ما هر یک از شبهه تحریمیه و وجوبیه و دوران بین محذورین را با توجه به سه منشأ مذکور مورد بررسی قرار خواهیم داد.
درباره این سایت