مرحوم شیخ ابتدا سه نکته را بیان میفرمایند و پس از آن در دو مرحله (احکام و مسقطات) مباحث خیار حیوان را بررسی میکنند.
علماء شیعه اتفاق نظر دارند بر اینکه اگر حیوان (موجود زندهای که نفس میکشد) مورد مبادله قرار گرفت تا سه روز حق فسخ این معامله وجود دارد.
بعید نیست بگوییم خیار حیوان در مواردی است که حیات حیوان هم فی الجمله مهم باشد در بیع آن لذا مانند ماهی غیر زینتی که برای گوشتش معامله میشود یا امثال آن خیار حیوان وجود ندارد. البته در مورد حیواناتی که زنده آنها هم معامله میشود اما به جهتی مانند صید (آهوی تیر خورده) که مشرف به موت است و فقط از گوشت آن میتوان استفاده نمود محتمل است بگوییم خیار حیوان در این موارد هم وجود ندارد.
در این موارد اگر کسی قائل شد خیار حیوان وجود دارد در منتهای زمان خیار چند وجه است که این وجود را بیان نمیکنند:
1ـ خیار فوری است. 2ـ تا لحظه حیات حیوان است. 3ـ تا سه روز است.
ثم إنه هل یختص هذا الخیار . ص82، سآخر
اگر حیوان جزئی خارجی باشد قطعا خیار حیوان ثابت است اما اگر کلی فی الذمة باشد مانند اینکه الآن گوسفند را میخرد برای تحویل در یک ماه دیگر حکم خیار چیست؟ دو حکم ممکن است مطرح شود:
یکم: بگوییم اطلاقات أدله انصراف دارد به اینکه در کلی فی الذمة خیار نیست. همچنین حکمت جعل خیار حیوان هم حقی است که به مشتری داده شده تا در سه روز حیوان را بررسی کند سالم است یا نه زیرا بعض عیوب حیوان با یک نگاه عادی در زمان عقد آشکار نمیشود. پس در کلی فی الذمة که هنوز جنسی تحویل فرد نشده خیار حیوان معنا ندارد.
دوم: ظاهر نص و فتوا مطلق است و شامل جزئی و کلی فی الذمة میشود.
مرحوم شیخ میفرمایند ندیدهام فقهاء گذشته به حکم این مسأله تصریح کرده باشند لکن أقوی در مسأله عدم خیار در کلی فی الذمة است، لکن در جزئی خارجی ثابت است.
اما مطالب اصلی بحث خیار حیوان را در دو مرحله (احکام و مسقطات) بررسی میکنند:
درباره این سایت